YOEP & JIJ de Podcast – De impact van trauma en de rol van de hulpverlening

Welkom bij YOEP & JIJ de podcast. In de vorige podcast over trauma stond het perspectief van kinderen en ouders centraal. In dit tweede deel richten we ons op professionals en de manier waarop trauma binnen de hulpverlening wordt herkend – of juist over het hoofd wordt gezien.

Lisette Toebes gaat opnieuw in gesprek met Pauline Matze. Pauline is psycholoog maar vóóral ervaringsdeskundige. Ze vertelt over haar persoonlijke ervaringen en over de impact van trauma en de rol van de hulpverlening. Hoe kan de juiste ondersteuning het verschil maken? Wat gebeurt er als trauma niet wordt (h)erkend? En hoe kunnen professionals écht traumasensitief werken?

In deze aflevering:

Pauline deelt haar inzichten op een open en eerlijke manier, met een belangrijke boodschap: hulpverleners, durf mens te zijn.

Lees & kijk tips:

Belangrijk om te weten:
Voordat je begint met luisteren, willen we je erop wijzen dat de aflevering een intens en gevoelig gesprek bevat over trauma. Het verhaal van Pauline is persoonlijk en aangrijpend, en kan mogelijk heftige emoties oproepen. We adviseren je om goed naar jezelf te luisteren en pauzes in te lassen als dat nodig is. 

Gelukkig krijgen we binnen ⁠YOEP ⁠niet veel van dit soort complex trauma’s, maar absoluut een indrukwekkende podcast waar voor een ieder zoveel uit te halen is.

Bekijk ook

Hoe systemisch werken gezinnen in beweging brengt

Elk gezin heeft zijn eigen dynamiek, gewoontes en patronen. Veel van deze patronen zijn helpend, maar soms kunnen ze voor blokkades zorgen die generatie op generatie worden doorgegeven. Hoe kun je deze patronen herkennen, begrijpen en doorbreken?

Autisme, ADHD, hoogbegaafd – maar geen passende plek op school. Wat dan?

Autisme, ADHD, hoogbegaafd – maar geen passende plek op school. Wat dan? De zoektocht naar passende hulp voor haar zoon. Marc-Jan heeft begeleiding gekregen op de Trainingslocatie van YOEP, waar hij niet alleen hulp kreeg bij schoolwerk, maar ook bij zijn sociale en emotionele ontwikkeling.