Hoe wij werken

YOEP is er voor jou

kinderen en jongeren, ouders en verzorgers, professionals en scholen

Wat kan je van ons verwachten?

YOEP is er voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen die vastlopen in hun functioneren. Maar YOEP biedt meer. We zijn voornamelijk actief op het raakvlak van het gezin met het onderwijs en de zorg. Wij bieden daarom ook indien nodig begeleiding aan ouders. En ook de school kan door YOEP bij de behandeling betrokken worden.

Samen met iedereen streven we naar een zo kort mogelijk traject met een zo optimaal mogelijk resultaat.

Waarvoor kan je terecht?

Je kunt bij ons terecht voor veel verschillende soorten problemen. We noemen ze hieronder:

Autisme

ADHD

Angsten

Depressieve klachten

Trauma

Moeite op school

School uitval

Gepest worden

Boosheid

En nog meer

Aanmelden nieuwe cliënt

Voor de volgende problemen bieden wij geen diagnostiek en behandeling:

Verslavingszorg, ernstige suïcidaliteit, eetstoornissen, psychose, persoonlijkheidsstoornis en hechtingsstoornissen. Tevens doet YOEP geen onderzoek naar leerstoornissen, denkend aan Dyscalculie, Dyslexie en NLD. Net zoals spraak- en taalstoornissen, denkend aan TOS. Je kan bij YOEP terecht als je tussen 6 en 23 jaar bent.

Je bent aangemeld bij YOEP, wat gebeurt er nu?

Je huisarts of het wijkteam heeft je aangemeld bij YOEP, of je hebt dit zelf met behulp van je ouders gedaan. Er volgen nu een paar stappen, voordat we aan de slag kunnen:

1

Aanmelding en verwijzing

Nadat je bij YOEP aangemeld bent met een verwijzing, wordt er door ons binnen een week contact opgenomen met je ouders. Of met jou als je 16 jaar of ouder bent.

2

Pre-intake

We kijken dan of jouw probleem inderdaad bij YOEP behandeld kan worden en je dus bij ons aan het juiste adres bent. We noemen dit de pre-intake ofwel screening.

3

Formulieren en toestemming

Als dit het geval is, ontvangen jij en je ouders formulieren die ingevuld aan ons teruggestuurd moeten worden. Ook een vragenlijst, het zogenaamde FunctioneringsProfiel, moeten jullie invullen. Daarna krijg je op internet een Portal waarin jullie toestemming gaan geven om door YOEP behandeld te worden.

4

Intake

Als we al jouw gegevens ontvangen hebben, gaan we een eerste gesprek voeren; dit is de intake.

5

Behandelplan

Hierna wordt een plan opgesteld waarmee we gaan werken om jouw problemen op te lossen. Dit kan samen met je ouders en school indien nodig.

6

Behandelingen

Nadat we dit plan samen met jou besproken hebben, starten we met de behandelingen. Dit zullen gesprekken zijn en mogelijk ook verschillende onderzoeken.

Waar werken we?

Hieronder vind je een overzicht van de regio’s waar wij werken:

Regio Holland-Rijnland

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Leiderdorp.

Regio Amstelveen-Aalsmeer, Amsterdam-DUO-Zaanstreek Waterland

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Amstelveen.

Regio Gooi en Vechtstreek

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Bussum.

Regio Utrecht-West

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Gouda, Bussum of Amstelveen.

Regio Haarlemmermeer

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Leiderdorp of Amstelveen.

Regio Midden-Holland 

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Gouda.

Regio Haaglanden

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Voorburg of Zoetermeer.

Regio Lansingerland

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Zoetermeer.

Regio Zuid-Holland Zuid

Als je in deze regio woont, dan word je aangemeld bij YOEP in Zwijndrecht.

Wachttijden

Per dienst en regio is er sprake van verschillende wachttijden bij YOEP. Er kan een wachttijd zitten tussen je aanmelding en de intake. Dit heeft te maken met de pre-intake, maar ook met de agenda’s van onze behandelaren en begeleiders, het retour ontvangen van de informatie die we nodig hebben en de toestemming die jij en je ouders eerst moeten geven.

Op het moment dat je het aanmeldformulier op onze website invult, nemen we z.s.m. (en ten minste binnen 3-5 werkdagen) contact met je op voor het plannen van een pre-intake.

Na de pre-intake zetten we alles zo snel mogelijk in gang zodat jij zo snel mogelijk geholpen wordt. De pre-intake is een soort telefonische kennismaking waarbij gekeken wordt wat je hulpvraag is en of YOEP de juiste organisatie is om je daarbij te helpen. Als wij kunnen helpen, kijken we ook welke dienst het meest passend lijkt bij jouw hulpvraag.

Als YOEP voor jou de passende organisatie is, wordt de aanmelding verder in gang gezet. Als alle informatie en toestemmingen binnen zijn is het een kwestie van wachten tot er een behandelaar of begeleider beschikbaar is die jou verder kan helpen.

Op dit moment zijn dit de wachttijden per dienst en regio*:
(als een bepaalde dienst in jouw regio niet genoemd wordt op deze lijst, dan bieden we momenteel die dienst niet in deze regio

Holland-Rijnland
– Specialistische GGZ
: op dit moment nemen we geen nieuwe cliënten in behandeling.

 Amstelveen-Aalsmeer-Amsterdam-DUO-Zaanstreek Waterland 
Voor alle diensten in deze regio geldt dat we vanuit gemeente Amsterdam op dit moment geen nieuwe cliënten meer aannemen.
– Specialistische GGZ: 8 weken

– Wendbaar Team: 12 weken
– Doorstart: 2 weken
– Trainingslocatie: 2 weken

Midden-Holland
– Basis GGZ diagnostiek: 20-24 weken
– Basis GGZ Behandeling: 2 weken
– Specialistische GGZ: op dit moment nemen we geen nieuwe cliënten in behandeling
– Wendbaar Team: 12 – 16 weken
– Doorstart: na de Kerstvakantie ’23
– Trainingslocatie: na de herfstvakantie
– Scheidingspoli: 10 weken

Zuid-Holland Zuid
– Specialistische GGZ: 16 weken
– Basis GGZ: 16 weken
– Wendbaar Team: 0 weken

Haaglanden

– Basis GGZ: 10 weken
– Specialistische GGZ: 20 – 24 weken
– Wendbaar Team: 16 weken
– Doorstart Den Haag: tussen de herfst- en Kerstvakantie ’23
– Doorstart Zoetermeer: na de kerstvakantie ’23 
– Trainingslocatie Den Haag: 2 weken
– Trainingslocatie Zoetermeer: 2 weken
– Scheidingspoli: 10 weken


Gooi en Vechtstreek
– Specialistische GGZ: 8 – 10 weken
– Wendbaar Team: 12 weken

*aan dit overzicht kunnen geen rechten ontleend worden. Bij vragen kun je contact opnemen met ons aanmeldteam via aanmeldteam@yoep.nl of op telefoonnummer 088 9723 777.

FunctioneringsProfiel

YOEP maakt gebruik van een online vragenlijst, het zogenaamde FunctioneringsProfiel. Na je aanmelding bij YOEP word je gevraagd om deze lijst in te vullen. Ook je ouders en je school worden gevraagd om deze vragen te beantwoorden. De vragen gaan over hoe je thuis, op school en in je vrije tijd functioneert; hierdoor wordt er een soort overzichtsfoto gemaakt van jou. Aan de hand van de antwoorden hierop, krijgen we al meteen vanaf het begin een goede indruk van de problemen. Hierdoor kunnen we gerichte adviezen geven en een goed behandelplan voor jou opstellen.

Financiering

Aan de behandeling bij YOEP zijn kosten verbonden.

Jonger dan 18 jaar
De kosten worden vergoed via een verwijzing van de gemeente.

18 jaar of ouder
Als je 18 jaar of ouder bent, is het afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij die je hebt of je zelf moet betalen of niet. Iedereen die 18 jaar of ouder is, is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten.

Ben je verzekerd bij o ENO (Salland Zorgverzekeringen, HollandZorg, ZorgDirect) o Zorg en Zekerheid Dan heeft YOEP met hun een contract en daarom betalen zij de rekening aan ons. Ben je ergens anders verzekerd, dan sturen wij de rekening via Famed naar jou, en moet je de rekening zelf betalen.


Neem contact op met je verzekering om na te gaan hoeveel je verzekering vergoedt, want dit hangt af van de soort verzekering (polis) die je hebt gekozen. Iedere verzekeraar heeft eigen regels en vergoedingen. Het is belangrijk dat je zelf vooraf goed uitzoekt wat die regels zijn, en wat wel en niet vergoed wordt!

Meer weten?

Wil je weten of YOEP jou kan helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact