Onze Gender & Eigenheid plannen voor 2023

We zien steeds meer overlapping met GGZ vraagstukken (bijv. ASS, depressie, angst, persoonlijkheidsproblematiek), ongemak door gebrek aan kennis en handelingsverlegenheid bij professionals en ouders of verzorgers. Er dient vanuit de specifieke gender- en identiteitsvraagstukken verdere verdieping en specialisatie uitgewerkt te worden.

Identiteit en expressie

Er is een constante ontwikkeling naar de verschillende manieren waarop identiteit en expressie tot uiting komt in het leven van kinderen. Het is echter duidelijk dat er ook behoefte is aan het bundelen van informatie voor en over verschillende doelgroepen, ondersteuningsbehoeften en de groeiende inzichten over en connectie met GGZ-vraagstukken. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, jongeren, ouders, betrokkenen en professionals.

Terugkerende thema’s

Om het zorgaanbod te versterken en de aansluiting op de hulpvraag te stimuleren is het nodig om een bundeling te maken van de thema’s die aansluiten bij bovenstaande doelgroepen. De behoefte is om dit vorm te geven in de volgende producten en aanbod:

Bekijk ook

Hoe systemisch werken gezinnen in beweging brengt

Elk gezin heeft zijn eigen dynamiek, gewoontes en patronen. Veel van deze patronen zijn helpend, maar soms kunnen ze voor blokkades zorgen die generatie op generatie worden doorgegeven. Hoe kun je deze patronen herkennen, begrijpen en doorbreken?

Autisme, ADHD, hoogbegaafd – maar geen passende plek op school. Wat dan?

Autisme, ADHD, hoogbegaafd – maar geen passende plek op school. Wat dan? De zoektocht naar passende hulp voor haar zoon. Marc-Jan heeft begeleiding gekregen op de Trainingslocatie van YOEP, waar hij niet alleen hulp kreeg bij schoolwerk, maar ook bij zijn sociale en emotionele ontwikkeling.