Het Levenspaden Avontuur: Spelenderwijs naar zelfinzicht en acceptatie

YOEP levenspaden avontuur

Jongeren groeien op in een wereld vol prikkels, waarbij sociale media en maatschappelijke verwachtingen een grote rol spelen. Voornamelijk als het gaat om de onderwerpen identiteit, eigenheid en gender. Ze vinden het lastig om zich te uiten of emoties te begrijpen wat weer kan leiden tot bijvoorbeeld onzekerheid. Sander Guezen, gezinsbegeleider en specialist Identiteit, Eigenheid en Gender bij Groei en Glunder, ziet dit constant voorbij komen. Daarom is de methodiek het Levenspaden Avontuur ontwikkelt.

Veel jongeren hebben moeite met het begrijpen van hun emoties en het accepteren van zichzelf. Het is een levensfase waarin veel gebeurd en er veel verandert, zowel fysiek als mentaal. Een grote invloed zijn externe factoren. Denk hierbij aan vrienden, familie, school en ook sociale media. Deze factoren kunnen een negatief effect hebben op de gevoelens en emoties. Zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat 40% van de jongeren een negatief zelfbeeld krijgt van sociale media. Twijfels over identiteit, eigenheid en gender kunnen dan ook zorgen voor onzekerheid en stress. Hierover openlijk praten kan alleen erg lastig zijn, dat merkte Sander ook op. Daarom zijn ze op zoek gegaan naar een mooie oplossing.

Het ontstaan van het Levenspaden Avontuur

“We merkten dat er nog geen duidelijke methode was om jongeren te begeleiden bij hun identiteitsontwikkeling,” legt Sander uit. “Dus hoe je dat zowel op een fijne manier kan bespreken als meer duidelijkheid erover kan bieden.”  Het kan namelijk lastig zijn om over deze gevoelens te praten. Volgens Sander hebben jongeren dan ook snel de neiging om ‘ik weet het niet’ te zeggen en daarna dicht te slaan. Door middel van de ontwikkelde methodiek wordt het makkelijk gemaakt om over gevoelens en gebeurtenissen te praten die ingrijpend, moeilijk of complex zijn.

Hoe mooi is het als mensen zichzelf accepteren en zichzelf kunnen zijn, het is dus fijn om hiervoor een gesprekstechniek te hebben.

Methodiek voor identiteit, eigenheid en gender

De methodiek bestaat uit twee verschillende spellen. Namelijk Levenskracht en het Levenspaden Avontuur. Beiden zorgen voor een laagdrempelige manier om moeilijke onderwerpen rondom identiteit, eigenheid en gender bespreekbaar te maken.

Dit geeft vooral veel bewustzijn bij de jongeren. Dit biedt volgens Sander ook een veilige basis om meer te vertellen.

Door gewoon kaartjes neer te leggen en hun de vraag te stellen ‘Wat speelt er in jouw leven?’ en ‘Welke kaart herken jij het meest?’, krijgen zij een heel veilig en duidelijk overzicht.

Houvast voor ouders en begeleiders

Naast dat het voor jongeren een fijne methode is, kunnen ouders en zorgbegeleiders er ook van profiteren. Het helpt gesprekken en hulpvragen te kaderen en te verhelderen. Voor begeleiders is het soms lastig om meer duidelijkheid te krijgen. “Je hebt als het ware tien vragen. Ouders willen iets, school wil iets, het kind wil eigenlijk ook iets. En daar moet je allemaal rekening mee proberen te houden”, vertelt Sander. “Maar door de methodiek is het makkelijk om terug te leiden naar een bepaald thema of situatie. En wanneer je dat snel duidelijk hebt, kan het een hele duidelijke richtlijn geven.”

Door deze speelse manier helpt jongeren dus om meer inzicht te krijgen rondom vragen en twijfelen binnen identiteit, eigenheid en gender. Zo kunnen ze weer zelfvertrouwen opbouwen en leren begrijpen hoe je om kan gaan met emoties in bepaalde situaties. Volgens gezinsbegeleider Sander is dit een waardevolle aanpak die bijdraagt aan hun groei en welzijn.

Bekijk ook

ADHD in het gezin: Een zoektocht naar herkenning en houvast 

Wanneer je kind druk, afgeleid of dromerig is, kan de gedachte aan ADHD al snel opkomen. Soms lijkt het gedrag overduidelijk aanwezig – impulsief, luid, ongeremd. Maar even vaak is het juist stil, teruggetrokken of verborgen in frustratie en overprikkeling. ADHD is geen eenvormig plaatje.

“De onzichtbare klas” – Als school geen plek biedt

In Nederland groeit er een onzichtbare groep: jongeren die thuiszitten zonder passend onderwijs. Ofwel thuiszitters. Deze jongeren zitten niet thuis...