Trainingslocatie voor jongeren: van vastlopen op school naar zelfredzaamheid en zelfvertrouwen

YOEP kinderen

Heeft uw kind moeite met school, huiswerk of sociale situaties? Voor jongeren op de middelbare school met (vermoedelijke) ontwikkelingsproblematiek zoals autisme (ASS) of ADHD kan het schoolsysteem overweldigend zijn. Wisselende vakken, prikkels in de klas en sociale druk zorgen vaak voor uitval of overbelasting. Thuis stapelt de spanning zich op rondom huiswerk en dagelijkse structuur.

De trainingslocaties van YOEP biedt dan uitkomst: een veilige en gestructureerde plek na schooltijd waar jongeren werken aan zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en praktische vaardigheden. Hier komt school en zorg samen, met begeleiding die aansluit op wat uw kind nodig heeft én die zorgt voor meer rust thuis.

Een plek waar school en thuis samenkomen

Veel ouders herkennen het: hun kind heeft na schooltijd nog schooltaken, maar de vaardigheden om daar zelfstandig mee aan de slag te gaan, ontbreken. Thuis kan de sfeer gespannen worden als het schoolwerk niet lukt of wordt uitgesteld. Voor ouders van jongeren met bijvoorbeeld ASS (autisme), ADHD bij jongeren of een andere vorm van ontwikkelingsproblematiek, is dit vaak een nog grotere zorg.

De Trainingslocatie van YOEP biedt een waardevolle tussenstap. Jongeren komen er na schooltijd naartoe om eerst even tot rust te komen, en daarna in een gestructureerde omgeving aan de slag te gaan. Ze krijgen begeleiding bij huiswerk, maar ook bij het plannen, organiseren en omgaan met emoties. Dit helpt niet alleen de jongeren zelf, maar zorgt er ook voor dat het thuis weer een plek van ontspanning kan zijn.

Zelfstandigheid stap voor stap opbouwen

Op de Trainingslocatie krijgen jongeren de kans om hun zelfredzaamheid stap voor stap te ontwikkelen. De zorg en begeleiding staan centraal: vanuit een individuele hulpvraag werken jongeren aan hun persoonlijke groei, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Ze leren plannen, omgaan met sociale situaties en bouwen vaardigheden op die hen later helpen in het dagelijks leven. Schooltaken vormen hierbij een onderdeel, maar zijn niet het einddoel.

Hij begon met vier dagen per week begeleiding en bouwde dat langzaam af. Nu maakt hij zelf afspraken met zijn begeleiders en weet hij wanneer hij extra hulp nodig heeft.

Naast ondersteuning bij schoolwerk wordt er ook gewerkt aan praktische zelfredzaamheid, zoals koken, samenwerken en zelfstandig keuzes maken. De begeleiding richt zich op groei en ontwikkeling, zodat jongeren na verloop van tijd zonder ondersteuning verder kunnen.

Een plek voor verschillende ondersteuningsbehoeften

De Trainingslocatie van YOEP is er voor jongeren met verschillende ondersteuningsbehoeften. Sommige jongeren hebben moeite met concentratie, anderen worstelen met faalangst, planning, emotieregulatie of sociale interactie. Dit alles kan invloed hebben op hun schoolprestaties en welzijn.

Wat de reden ook is, de Trainingslocatie biedt een veilige, gestructureerde en stimulerende omgeving waarin elke jongere de kans krijgt om zich op zijn of haar manier te ontwikkelen. Veel jongeren merken dat ze hier meer rust en overzicht ervaren. Tijdens de kortdurende begeleiding (gemiddeld een jaar) werken zij samen met begeleiders aan persoonlijke doelen.

Van afhankelijkheid naar regie

Wat de Trainingslocatie bijzonder maakt, is dat er niet alleen wordt gekeken naar de hulpvraag van nu, maar ook naar de toekomst. Het doel is dat jongeren uiteindelijk zelfstandig leren functioneren en regie nemen over hun eigen ontwikkeling.

Hij heeft geleerd om zelf aan te geven wat hij nodig heeft. Dat is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die hij hier heeft opgepikt.

Voor ouders betekent dit vaak een grote verandering in de thuissituatie. Minder strijd over huiswerk, minder zorgen over schooluitval en vooral: meer vertrouwen in de capaciteiten van hun kind.

De impact van structuur en begeleiding

De ervaringen van jongeren en ouders laten zien hoe waardevol het is om een omgeving te creëren waarin jongeren niet alleen ondersteuning krijgen bij schooltaken, maar vooral ook in hun persoonlijke ontwikkeling. De Trainingslocatie voor jongeren met ontwikkelingsproblematiek biedt structuur, vertrouwen en aandacht, op een tempo dat bij de jongere past.

Daarnaast werkt de Trainingslocatie ook preventief. Door jongeren op tijd de juiste ondersteuning te bieden, kan uitval op school worden voorkomen. Jongeren krijgen de tools aangereikt om zelfstandig verder te gaan, op school én daarbuiten.

Voor veel jongeren is dit precies de tussenstap die ze nodig hebben. En voor ouders is het een stukje rust: de geruststelling dat hun kind werkt aan de vaardigheden die nodig zijn om vol vertrouwen zelfstandig verder te gaan.

Bekijk ook

Een plek om weer te beginnen

Voor jongeren die langdurig thuiszitten, is terugkeren naar het reguliere onderwijs een grote stap. De Doorstart, een zorg- en onderwijstraject...

De impact van trauma op het gezin

Wanneer een kind een traumatische ervaring meemaakt, raakt dat niet alleen het kind zelf, maar ook het gezin als geheel....